
Hvilke services tilbyder I i samarbejde med jeres FSC-godkendte partner Rainforest Alliance?
"Vi hjælper bl.a. virksomheder i træ- og papirbranchen med at blive FSC-certificeret, så de kan imødekomme det voksende behov for at kunne dokumentere en ansvarlig oprindelse af det træ og papir, der indgår i deres produkter. Selve certifikatet udstedes af Rainforest Alliance, og vores FSC-kunder har derfor adgang til at anvende Rainforest Alliance’s frø-logo sammen med FSC-mærket.
Desuden tilbyder vi i samarbejde med Rainforest Alliance en række andre serviceydelser som f.eks. verifikation af træprodukters lovlighed, validering af kulstof (klima) offset projekter, generisk sporbarhedsverifikation mm. Vi oplever også stigende efterspørgsel på serviceydelser som socialt ansvar (CSR) og CO2 fodaftryk."
Hvorfor blev I medlem af FSC Danmark?
"Det var en let beslutning, for vi stiftede selv FSC Danmark i sin tid! NEPCon har været med til at udbrede FSC-systemet, lige fra det blev etableret, og introducerede det i Danmark.
Det var NEPCons direktør Peter Feilberg, der tog det første skridt til at få startet FSC-processen herhjemme. NEPCon var derfor det allerførste medlem af FSC-Danmark, og vi har været medlem lige siden. Det er en stor glæde for os at være vidne til det høje aktivitetsniveau i dag og den voksende skare af medlemmer."
Hvordan oplever I tendensen inden for sporbarhedscertificering?
"Hovedtendensen er stor vækst – ikke mindst i Skandinavien, men også på verdensplan. Vores egen kundeportefølje er vokset med over 50% over de sidste 18 måneder, hvor vi ellers har oplevet den værste økonomiske krise i nyere tid. Og den tendens ser ud til at fortsætte i 2010.
Samtidig oplever vi bemærkelsesværdigt få konkurser blandt vore kunder, hvilket bekræfter et billede, som flere undersøgelser har givet – nemlig at virksomheder med en aktiv miljøprofil klarer sig bedre i krisetider."
Hvad er jeres seneste succesoplevelse med FSC?
"Vi ser FSC Danmarks arbejde med at skabe efterspørgsel på FSC-certificerede produkter som værende af stor betydning. For 5-10 år siden var der ikke meget støtte at hente for en virksomhed, der netop var blevet certificeret. FSC Danmarks kampagner er med til at drive markedet frem og modne det, hvilket gør, at flere og flere virksomheder får en god oplevelse med at være certificeret."
Hvad betyder det internt hos jer, at I arbejder med FSC?
"Vores arbejdsområde tiltrækker engagerede medarbejdere, der ser en udfordring i at levere certificeringsydelser på højt niveau. Vi er stolte over at arbejde med FSC og af den forskel som certificering gør i praksis ude i skoven. Arbejdet med en global ordning giver desuden et dynamisk og internationalt arbejdsmiljø med alt, hvad der følger med af kulturudveksling og samarbejde på tværs af landegrænser."
Hvordan ser I fremtiden for FSC-mærket?
"Alt tyder på, at FSC-mærket vil vokse i popularitet, forbrugergenkendelse og markedsværdi. Forbrugere verden over genkender i dag mærket og ved, hvad det står for. Målrettet markedsføring fra de nationale FSC-arbejdsgrupper spiller i den sammenhæng en vigtig rolle, og mange – ikke mindst FSC-Danmark – gør det rigtigt godt.
Mange store danske og europæiske detailhandlere som f.eks. COOP og JYSK gør også en stor indsats for at bringe FSC-mærket ud til deres kunder. Som for alle miljømærker gælder det, at mærkets troværdighed er afgørende – derfor skal alle vi, der arbejder i systemet, være engagerede og veluddannede i systemets regler, og der skal være effektiv kontrol. Mærkets betydning vil fortsætte med at vokse, så længe FSC-systemet fortsat sikrer, at mærket giver en god og reel forbrugergaranti."
Læs mere om NEPCon her
Kilde: Certificeringskoordinator Søren Dürr Grue