Hvorfor bruge FSC-logoet?

Med FSC-logoet sender din virksomhed et klart signal til kunder, medarbejdere og andre interessenter om, at I tager et aktivt ansvar for verdens skove. Og det er efterspurgt i markedet og samfundet generelt. Med FSC har I og jeres kunder et dokumenteret positivt bidrag til en række presserende dagsordener inden for bl.a. biodiversitet, FN's Verdensmål, afskovning og sociale forhold. Nedenfor kan du læse en række konkrete gode grunde til at bruge FSC-logoet gennem en certificering eller en varemærkelicens.

Miljømærker i udbud

Hvorfor bruge FSC-logoet?

67% af danskerne genkender FSC-mærket, som er et internationalt kendt mærke med bred opbakning fra såvel erhverslivet som NGO'er. 

Forbrugere/kunder leder mere end nogensinde før efter ansvarligt producerede produkter og leverandører, der kan dokumentere dette. Med FSC-logoet viser din virksomhed, at I tager hånd om verdens skove og er bevidste om jeres forbrug og køb af træ og andre skovbaserede materialer.

  • Opbakning fra anerkendte NGO'er

    FSC anbefales af Forbrugerrådet TÆNK og bakkes op af anerkendte internationale miljøorganisationer som WWF Verdensnaturfonden og Verdens Skove.

  • Handling bag ordene - dokumentation for ansvarligt skovbrug

    FSC dokumenterer, at produkter er lavet af træ- og andre skovbaserede materialer fra veldrevne skove og andre ansvarlige kilder.

  • Adgang til FSC's' varemærker og kampagner

    Som FSC-certifieret virksomhed eller virksomhed med en FSC-licens har I adgang til FSC's velkende og respekterede varemærker, herunder logoet. Samtidig kan I deltage i FSC's tilbagevende kampagner.

  • Den foretrukne mærkning

    FSC er det foretrukne mærke til træ- og papirvarer i dansk erhvervsliv og et globalt udbredt og respekteret mærke.

  • Klar kommunikation

    Det kan være svært at formidle, at ens produkter er produceret af træ og andre skovbaserede materialer fra velforvaltede skove. Med FSC-logoet opnår I ikke bare dokumentation, men kan også lave klar kommunikation og markedsføring til jer kunder, da FSC er et kendt mærke og har et stærkt logo.

Mere information

FSC-mærket tøj

FSC-certificerede virksomheder kan mærke deres FSC-produkter med FSC's produktmærke. Mærket kan sættes på selve produktet og/eller dets emballage. Retningslinjerne for FSC-mærkning er beskrevet i varemærkestandarden for certificerede virksomheder. På denne side finder du de væsentligste regler og inspiration til brug af FSC-mærket på produkter. Kontakt FSC Danmark, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

FSC-logoet

Varemærkereglerne for virksomheder med en varemærkelicens er beskrevet i ”FSC® Varemærkeguide til ikke-certificerede virksomheder”, som du finder nedste på denne side.

På denne side finder du de væsentligste regler og inspiration til FSC-varemærkebrug. Kontakt FSC Danmark, hvis du har spørgsmål til varemærkereglerne.

Skriv gode tekster om FSC

Virksomheder med eget FSC-certifikat (individuel FSC-certificering), der ansøger om ny eller fornyet certificering, skal underskrive en ny TLA (version 6) fra den 20. januar 2022 via platformen FSC Connect. TLA refererer til licensaftalen for FSC-certificeringsordningen, som også almindeligvis kaldes Varemærkelicensaftalen (Trademark License Agreement).

Husk at få godkendt jeres brug af FSC-varemærker

Din organisations brug af FSC-varemærker skal godkendes, inden materialer/tekster offentliggøres / produceres. Læs mere om godkendelse, når det gælder FSC-certificerede virksomheders brug af FSC-varemærker nedenfor.

Er din virksomhed ikke certificeret, men har en FSC-varemærkelicens, så følg instrukserne her.

Miljømærker i udbud

FSC-certificerede virksomheder og virksomheder med en FSC-varemærkelicens må bruge FSC's velkendte varemærker i deres kommunikation og markedsføring. FSC-certificerede virksomheder må herudover bruge FSC's produktmærker på deres produkter / produkternes emballage. Via denne side kan du læse om, hvilke muligheder og regler, der er inden for FSC-varemærkebrug, og finde konkret vejledning og inspiration.